Pardubice podle vás


Rozbitý džbán shodil nabitou sezónu

17.Únor 2014 18:04

Rozbitý džbán shodil nabitou sezónu

Čtrnáct dní po komediemi nabitém týdnu uvedlo Východočeské divadlo svůj další premiérový titul, který se opět řadí do komediálního žánru.

Dílo bez metafor

Německý dramatik Heinrich von Kleist napsal všechna svá díla ke konci života a ne jinak tomu bylo i u hry Rozbitý džbán, jehož námět se zdá být poměrně aktuální a nadčasovou myšlenku obsahující. Jméno inscenace neskrývá žádnou metaforu, neboť dějová zápletka se skutečně obtáčí okolo džbánu, který někdo rozbil. Kdo to byl, ví jen dcera majitelky džbánu, která odmítá viníka udat. Případ tedy musí před soud, ale soudce proces vede poněkud zvláštním způsobem, až se zdá, že má v rozbití džbánu prsty on.

Složitý text i nedostatek údernosti

Režisér Vít Vencl, který se podílel rovněž na iscenační úpravě spolu s dramaturgem hry Zdeňkem Janálem, vsadil na výrazné pohybové ztvárnění. Interpretace komedie v této podobě vyžaduje značnou dávku energie, kterou účinkující nepochybně měli. Bohužel však vzhledem k přílišné pohybové a dialogové barevnosti některé obrazy působí jako nepřehledný chaos. Herci měli také nemalý problém se složitým textem (autorem překladu je Jindřich Pokorný), který postrádal údernost potřebnou pro satirickou komedii. I přes svou délku (hodina a čtyřicet minut) se tak hra stává po pár chvílích rozvláčně nudnou. Viník se navíc začne odkrývat příliš brzy, což z textu okolo dělá jen hustou omáčku.

Výkony účinkujících

Inscenaci drží při životě energické výkony účinkujících. V hlavní roli soudce Adama se představil Zdeněk Rumpík, který po stránce mluveného a výrazového projevu nijak nepřekvapil. Během hry si ale neodpočine, na jevišti je celou dobu a některé jeho pohybové kreace jsou pozoruhodné. Soudního radu Waltera ztvárnil Petr Dohnal, který obecně patří mezi moje favority, ale v sobotu na premiéře nijak výrazně nezazářil. Na rozdíl od jeho ostatních rolí zde působil příliš křečovitě, což se samozřejmě může během reprízování odstranit. Dohnala jsem ale už na pár premiérách viděla a můžu říct, že křečovitost je u něj velmi vzácná.
Z dalších účinkujících zmiňme Honzu Musila, který by měl zvážit svou další roli, kdy se přímo setkává s podlahou. Jeho role soudní stráže je jednoznačně pohybově nejnáročnější. S těžkým srdcem musím říct, že za nejlepší výkony označuji služebné Lídu Mecerodovou a Romanu Chvalovou, což už leccos vypovídá o prchavé kvalitě komedie. O estetický zážitek nás samozřejmě nepřipravila Petra Tenorová jako Eva, dcera majitelky rozbitého džbánu, která tuto roli dokáže na svém vzhledu utáhnout. V dalších rolích se představili Radek Žák, Jindra Janoušková, Zdena Bittlová, Pavel Novotný, Petr Borovec a Alexander Andrejs jako host.

Kostýmy

Abych nebyla pouze kritická, musím pochválit vhodnou volbu nadčasově navržených kostýmů Dany Hávové a tradiční bohatou scénu Michala Syrového, která obsahuje pár dobrých vychytávek. Dále bych chtěla znovu zvýraznit pohybovou náročnost, která vyžaduje nutnou přesnou synchronizaci, a ta se povedla.

Cabaret

Inscenace Rozbitý džbán je zkrátka nevýrazné představení a může zanechat lehce negativní dojem, který však po pár dnech odezní. Inscenace je odehráná s obrovským nasazením, které je nepřímo úměrné celkové kvalitě hry. Z osobního hlediska mě tento článek nijak netěší, neboť moje kritika je sypána na hlavu mým oblíbeným hercům, kteří nezazářili (Dohnal, Borovec, Bittlová, Novotný a další). O to víc se ale těším na světoznámý muzikál Cabaret, který má premiéru za čtrnáct dní a u kterého minimálně plakát vypadá víc než slibně.

P. S. Běžte na Jeptišky.

Jana Sekerová, redaktor Pardubice podle vás
Fotografie: Jan Faukner/Východočeské divadlo


Změň Pardubice

Máte nápad, jak změnit Pardubice k lepšímu?
Potřebujete si vyjasnit otázky v řízení města?
Máte vzkaz pro zastupitele?

Napište nám!


© 2017, Pardubice podle vás – všechna práva vyhrazena

Nahoru ↑