Pardubice podle vás

Recenze: Chuťovky k pivu / Almanach suchých autorských čtení

27.duben 2014 19:46

Recenze: Chuťovky k pivu

Objednávám si pivo a otevírám tenkou publikaci Chuťovky k pivu, Almanach suchých autorských čtení. Ve frontispisu je abecedně řazený seznam autorů, kteří do almanachu přispěli. Jsou to mladí autoři narození v 80. a v první polovině 90. let minulého století. Autory jsou: Antonín Hrdý, Tomáš Jireček, Magůrek Jímchleba, Tomáš Klášterecký, Vilém Kubáč, Filip Mikuš, Adam Táborský, Lukáš Vavrečka a Vojtěch Weisbauer. Poslední uvedený autor je zároveň nakladatelem knížky. Bloky básní uvedených autorů jsou prokládány vkusně stylizovanými portréty autora Václava Šafky, který je i autorem obálky Almanachu.
Výsledkem postupného vystřídání všech autorů v publikaci je pozoruhodný konvolut básní navazujících na beatnickou a undergroundovou generaci čs. a amerických autorů. Odkazy Bondyho, Hraběte či Ginsberga v básních autorů Almanachu hladce překonávají práh 21. století a častým výsledkem je silná kocovina. Proto název sbírky není jistě náhodný, mnoho básní vzniklo v prostředí hospod, kaváren a restaurací.
Není snadné ani příliš seriózní hodnotit jednotlivé autory Almanachu, nicméně musím přiznat, že tvůrčí vyzrálost jednotlivých autorů a úroveň tvorby není stejná, což však bývá pro takové sborníky typické. Je to jen úzký výběr autorů, jak v úvodu píše nakladatel. Autorů je daleko více, než je prezentováno v Almanachu, a tak se můžeme jen domnívat, jací další autoři v tomto východočeském okruhu působí a těšit se na další Almanach, který přinese nové básně a nové autory.
Útlá knížka zaujímá důstojné místo v díle mladé básnické generace, přináší svůj osobitý náhled na situace všedního dne i nevšedního střízlivění. S trochou deprese a deziluze demonstruje příběhy mladého člověka procházejícího řadou zážitků, které vidí nebo je jejich přímým aktérem.
To zatím stále vyprávím o čtenářských pocitech z Almanachu. A musím také uvést, že toto není jediná forma, jak jsem se s autory setkal. Podařilo se mi pozvat dva autory do Prahy na čtení, a tam jsem se nejen s nimi, ale i s knížkou seznámil. Jmenovitě to byli Vilém Kubáč a Vojtěch Weisbauer. Jejich osobité autorské čtení doplňovalo zvukový a osobní portrét autora, něco, co na papíře nenajdeme.
Chuťovky k pivu jsou příjemnou změnou. Nedosahují sice vůně hermelínu či utopenců, ale sytostí vydrží na celý večer. A občas se objeví i paprička. Opojné pocity autorů v knížce pak sníží i počet objednaných piv. Takže dobrou chuť!

Michal Kovařík, literární kritik

Změň Pardubice

Máte nápad, jak změnit Pardubice k lepšímu?