Pardubice podle vás


Peníze na dopravu jsou, problémem je legislativa

05.Únor 2015 18:46

Peníze na dopravu jsou, problémem je legislativa

Včerejší schůzka politiků, úředníků i stavařů k tématu rozvoji dopravy a dopravní sítě v kraji přinesla jasný verdikt. Peníze na dopravní stavby jsou, problémem je ovšem nejasná legislativa. Ta po dlouhou dobu komplikovala především výkupy pozemků, které by majitelé v případě přistoupení ke smlouvě se státem museli prodávat značně pod cenou. Ačkoli v polovině minulého roku došlo k novelizaci potřebného zákona, jenž nově umožňuje výkupy až za šestnáctinásobek běžné ceny, Ředitelství silnic a dálnic volá po změně. Snaha získat nejvyšší možnou částku totiž přípravy staveb jako je dlouho diskutovaná R35 značně zpomaluje.

„Rychlostní silnice R35 je klíčovou stavbou pro náš region, mluvíme o ní už spoustu let. Musíme si uvědomit, že tento projekt neřeší jen samotnou komunikaci, ale také výstavbu různých napojení, přeložek silnic, obchvatů obcí a měst, které našemu kraji uleví,” podotkl náměstek hejtmana Jaromír Dušek (SPO), který také podpořil výzvu Ředitelství.

Začne výstavba severovýchodního obchvatu v roce 2017?

Dušek mimo jiné připomněl i pro Pardubice klíčový severovýchodní obchvat. Ti kteří doufali, že by stavba mohla začít již v roce 2016, ale budou zklamáni. Dušek podotkl, že pokud přípravy nenaruší odvolání a nejrůznější výhrady, které současná legislativa umožňuje, se stavbou by se mohlo začít nejdřív v roce 2017.

Práce na železničním koridoru budou pokračovat

V letošním roce proběhnou především opravy mostů v havarijních stavu a modernizace krajských silnic II. a III. třídy. Finance, které poputují ze Státního fondu dopravní infrastruktury, dosáhnou přibližně 283 milionů korun, dalších 40 přidá kraj.
Během schůzky zazněly také informace k projektům týkající se železnice. V Pardubickém kraji budou nadále pokračovat práce na železničním koridoru v úseku Ústí nad Orlicí – Choceň a také na zdvojkolejnění trati Pardubice – Hradec Králové.

„Musím poděkovat Pardubickému kraji i místním poslancům. Jsou velmi aktivní, nejaktivnější ze všech krajů. O projekty na železnici se velmi zajímají,“ prohlásil generální ředitel Správy železniční dopravní cesty Pavel Surý.

Splavnění Labe závisí na územním rozhodnutí i koncovém přístavu

Jak vyplývá z jednání, ani financování splavnění Labe nepředstavuje problém. Tím je ale v současné době nehotový projekt, a to i kvůli chybějícímu územnímu rozhodnutí pro stupeň Přelouč. Pro splavnění Labe je také důležité vybudování koncového přístavu v Pardubicích.

„Tady je nutné nalézt optimální dopravní napojení přístavu na silniční a železniční síť. Tento problém řeší projekt Dopravního uzlu Pardubice (DUP). V rámci něho by mělo dojít k propojení všech dopravních druhů včetně výstavby veřejného přístavu,“ uvedl náměstek Dušek.

Letišti stále chybí nový terminál

Posledním bodem schůzky bylo téma pardubického letiště. Opět se mluvilo o potřebě nového terminálu, na jehož výstavbě se rady města i kraje shodli již v listopadu 2013. Bez nového terminálu není společnost East Bohemian Airport, která letiště provozuje, schopna rozšířit své služby i pro další letecké společnosti. Pokud však vše půjde podle plánu mohlo by se s výstavbou začít v polovině tohoto roku.

Šarlota Šudrychová, šéfredaktor portálu Pardubice podle vás
Fotografie: Pardubický kraj


Změň Pardubice

Máte nápad, jak změnit Pardubice k lepšímu?
Potřebujete si vyjasnit otázky v řízení města?
Máte vzkaz pro zastupitele?

Napište nám!


© 2017, Pardubice podle vás – všechna práva vyhrazena

Nahoru ↑