Pardubice podle vás


„Pardubice jsou i město pěších,“ říká Vojtěch Jirsa, cyklokoordinátor magistrátu

03.duben 2014 15:06

Vojtěch Jirsa: „Pardubice jsou i město pěších.“

Vojtěch Jirsa, koordinátor rozvoje cyklodopravy Magistrátu města Pardubic a člen sdružení Město na kole, odpovídal na rozličné otázky.

Jak vypadá tvoje práce cyklokoordinátora? Co můžeš z této pozice ovlivnit?

Moje práce cyklokoordinátora spočívá v pořizování koncepčních materiálů – pracoval jsem např. na Cyklogenerelu či ParduBike 2015 (ten je k nalezení na pardubike.cz).
Avšak teprve po vytvoření místa koncepčního pracovníka pro dopravu, na kterém pracuje Jakub Kutílek, jsem mohl začít reálně zavádět do praxe různá vylepšení a opatření – cyklopruhy, sčítač kolařů u Wonkova mostu, průzkum dopravního chování. Právě na tento velmi sofistikovaný průzkum mohou být Pardubice hrdé. Pracovali na něm odborníci z Drážďanské technické univerzity a poskytl velmi podrobná, zajímavá a potřebná data pro plánování dopravy v Pardubicích.
Další položkou v mé práci je tvorba kampaní, jako jsou Do práce na kole či Město na míru.
Musím ale podotknout, že velkou část mé práce tvoří vyplňování evropských tabulek.

Často diskutovanou a kontroverzně jevící se věcí jsou cyklopruhy. Jak bys ohodnotil jejich přínos za tři roky jejich existence?

Prvním místem, kde se cyklopruhy objevily, byla ulice Bělehradská. Cyklopruhy na Bělehradské byly dle mého názoru úspěšnou pilotní realizací tohoto dopravního opatření v Pardubicích. Za tři roky nedošlo na nich k žádné závažné nehodě cyklisty. Přispěly ke zklidnění celé této polabinské tepny.
Ve městě jsou ale místa, kde jsou cyklopruhy daleko potřebnější; proto jsem rád, že se je podařilo vyznačit v Jahnově ulici a na Dašické.
Zpočátku se proti jejich existenci ozývaly hlasy, ty ale utichly, obyvatelé si na cyklopruhy zvykli.
Zavedení cyklopruhů napomohlo zvýšení komfortu kolařské dopravy a cyklisté se nedopouštějí tolika dopravních přestupků; například podíl lidí, kteří nejedou na Prokopově mostě po chodníku se zhruba zdvojnásobil. Takže cyklisté o něco méně porušují předpisy a chodcům se ulevilo. Dostal jsem dokonce e-mailem několik pozitivních reakcí. To se často nestává, obvykle mají lidé spíše připomínky.

Plánuje se vyznačování cyklopruhů i na dalších místech?

Intenzivně jednáme s krajským úřadem o zavedení pruhů v ulici Jana Palacha, na Zborovském náměstí a v Chrudimské ulici. Jednání jsou ovšem těžká, kolikrát musíme diskutovat s vícero orgány a pokud v nějaké věci nepanuje obecný konsenzus – a cyklopruhy jsou právě takovýmto případem – je vždy těžké ji prosadit.
V úvahu by připadaly i v Husově ulici, u ní ale hraje zápornou roli její malá šířka. Horší alternativou k cyklopruhům by mohly být také takzvané „piktokoridory“, což jsou namalované symboly jízdního kola při okraji vozovky, ovšem bez statutu vyhrazeného pruhu. Ty jsou nyní například v Bubeníkově či Štrossově ulici.

Jak se díváš na rekonstrukci třídy Míru?

Jsem zastánce její rekonstrukce. Umím si představit provoz MHD v omezené míře, jak jsem to viděl například v Leedsu či Lipsku, ale třída Míru by neměla sloužit jako významnný koridor pro městskou hromadnou dopravu na úkor pobytových funkcí.
Méně viditelný klad vidím v tom, že se z Masarykova náměstí stal přirozený přestupní uzel MHD.

Mají Pardubice pro cyklistiku příhodné podmínky?

Ano, Pardubice mají velmi příhodný reliéf a celkem i infrastrukturu, kterou se samozřejmě snažíme stále vylepšovat. Pardubice jsou ovšem i město pěších – z již zmíněného průzkumu dopravního chování vyplývá, že 77% cest je kratších než 5 km. 35% cest, které začínají i končí na území města, je vykonáno pěšky. Oproti tomu pouze 28% těchto vnitřních cest je autem.

Zaslechl jsem některé kolaře, kterak si stěžují na příliš vysoké a nepříjemné nájezdy na cyklostezky (například v ulic Milheimově), vedeš tento problém v patrnosti?

O tomto problému vím, ale musím se přiznat, že jsem ho ještě nijak neřešil.

Dalším ohlasem z řad kolařů je například dlážděný povrch silnice od zdymadla k Josefovi, po němž je opravdu nepříjemná jízda...

V tom souhlasím, ale překážkou k řešení je fakt, že inundanční mosty, po nichž tato komunikace vede, jsou památkově chráněné, a jediným řešením je tak vydláždit pruh pro cyklisty velkoformátovou dlažbou, třeba tak jak to mají v Praze na náplavce, ale to je řešení drahé.

Sdružení Město na kole provozuje takzavnou „cyklodílnu“, oč se přesně jedná?

Cyklodílna sídlí na adrese Husova 345, což je naproti sběrným surovinám. Každý kolař může přijít se svým kovovým miláčkem a dobrovolníci cyklodílny vám pomůžou s jeho opravou a ještě si můžete popovídat a dát si kávu. Cyklodílna je zatím otevřena víceméně nepravidelně, otevírací dny můžete najít na facebooku Města na kole.

Bude se letos, jako v uplynulých letech, konat v Pardubicích cyklojízda?

Letos žádnou cyklojízdu podobného ražení, jakého byla v minulých letech, neplánujeme. Díky tomu, že jsme se stali de facto součástí establishmentu, pozbývá tato akce na dřívějším významu.
Menší cyklojízda, spíše projížďka na kolech, se koná 15. dubna od 16:00, pojede se za architekturou našeho města půlky koně. Start je u hlavního nádraží.

Nosíš cyklistickou přilbu?

Ne, nenosím.

Jak sis vypěstoval svůj vztah ke kolařství a jak ses dostal ke koordinování dopravy?

Už odmalička jsem jezdil na kole. Studoval jsem životní prostředí na stavební škole, kde jsem se začal zajímat o kvalitu života ve městech, o to, co nejvíce ovlivňuje fungování měst, až jsem došel k zájmu o mobilitu ve městech a filozofii plánování dopravy.
Dříve byla filozofie plánování dopravy následující: např. nestačí-li kapacita silnice, rozšiřme ji.
Dnes na to pohlížíme jinak: nestačí kapacita silnice? Proč jezdí tolik aut? Nemůžou lidé zvolit jiný dopravní prostředek? Co pro to udělat, aby nejezdili auty?

Jezdíš někdy autem?

Ano, jezdím, skoro každý víkend na chalupu. Po městě jezdím zřídka, například když potřebuji něco převézt.

Jaká kola patří mezi tvá oblíbená?

Zastávám názor, že kolo by mělo být „dělník“. Dobře jezdit, dobře sloužit.
Mám rád, když má kolo košík či nosič a nezbytností je kvalitní zámek.

Jaroslav Praisler, redaktor Pardubic podle vás
Fotografie: Město na kole 


Změň Pardubice

Máte nápad, jak změnit Pardubice k lepšímu?
Potřebujete si vyjasnit otázky v řízení města?
Máte vzkaz pro zastupitele?

Napište nám!


© 2017, Pardubice podle vás – všechna práva vyhrazena

Nahoru ↑