Pardubice podle vás


Mnoho povyku pro nic: důstojný start Festivalu v čisté bílé

27.leden 2015 20:40

Mnoho povyku pro nic: důstojný start Festivalu v čisté bílé

Prkna Východočeského divadla opět po roce na týden ovládl smích. Soutěžní část šestnáctého ročníku GRAND Festivalu smíchu otevřelo pražské Divadlo v Dlouhé se svým nastudováním jedné z nejslavnějších světových klasik.

Je to shakespearovsky zamotané

O tom, že tvorba Williama Shakespeara patří k největším klenotům světové literatury, nemůže být pochyb. Ve svých komediích byl autor schopen s vtipem zachytit obecné úsměvné peripetie, jejichž aktuálnost se od renesance příliš nezměnila, a dát jim lehce kýčovitou, avšak milou pointu. Totéž se mu povedlo i v komedii Mnoho povyku pro nic. Dílo z autorovy tvorby nikterak nevybočuje svou složitou kompozicí, kde se proplétá více dějových linek, které spolu nakonec všechny souvisí. První příběhem je romance dívky Héry a jejího snoubence Claudia. Claudio však pomocí lsti nabude přesvědčení, že mu je Héra nevěrná, a v den svatby dívku veřejně zostudí, ale později, až zjistí, že byl oklamán, si Héru vezme. Paralelní linií je příběh Héřiny sestřenice Beatricie, jízlivou, samostatnou a muži opovrhující ženou, která se neustále slovně střetává s Benedikem, mužským opakem jí samé. Jejich přátelé však oba obelstí tím, že je přesvědčují, jak je ten druhý miluje, až se do sebe hádavá dvojice nakonec skutečně zamiluje.

Moderní háv komedii sluší

Komedii z konce šestnáctého století, která vedle sebe klade klasickou nevinnou romantiku Héry a Claudia a inteligentně ironický vztah Beatricie a Benedika, v Divadle v Dlouhé zrežírovala Hana Burešová. Režisérčinu práci jsme mohli obdivovat již při loňském ročníku Festivalu, kdy z její dílny pocházela černá komedie Všemocný pan Krott. Režisérka si potrpí na barevnou jednotnost i výtvarnost svých představení, postavy z jejích inscenací se vyznačují lehce afektovaným či vyhroceným herectvím, avšak na těchto prostředcích je patrná záměrnost a k Shakespearovi se to vyloženě hodí. I zde se objevují lehké prvky parodie, které jsou ale do klasického příběhu zakomponovány vkusně a nerušivě a které jsou součástí aktualizace díla. Moderní vyznění podporuje překlad Jiřího Joska. Představení je doplněno o živý klávesový doprovod, který sem tam doprovází neozvučený zpěv účinkujících. Inscenace obsahuje prvky, které místy mohou působit trochu samoúčelně (např. zpívající dětští svatebčané, pes přebíhající jeviště). Jedním z mínusů inscenace je její délka, která není nutná. První půle představení dává divákovi pocit, že se hraje bez přestávky, takže může být o pauze jeho dojem lehce rozpačitý. Druhá půle ovšem nabízí rychlé dějové rozuzlení, a diváka tak skutečně baví.  

Hlavní role, dobrá role

Největší prostor v příběhu dostává jednoznačně postava ostré a posměvačné Beatricie, kterou ztvárnila Helena Dvořáková. Netradiční ženské hrdince Dvořáková vtiskla charisma, její výkon byl i přes jistou vyhrocenost přirozený a nijak křečovitý. Z celého hereckého pole vychází Helena Dvořáková jako jednoznačně nejlepší, svým projevem zcela zastínila svého hereckého kolegu Marka Němce v roli Benedika. Němcův projev postrádal lehkost i charisma, kterým zaplnila jeviště Dvořáková.
Z dalších rolí zmiňme Miroslava Hanuše v roli Héřina otce Leonata, jehož projev zaujme svou nenuceností. Dále účinkovali Jan Vondráček, Tomáš Turek, Jan Meduna, Jiří Wohanka, Čeněk Koliáš, Filip Cíl, Martin Veliký, Vlastimil Zavřel, Milan Potoček, Pavel Lipták, Klára Sedláčková – Oltová, Marie Turková, Malvína Pachlová, Denisa Pfauserová a další.
Dějiště komedie je zasazeno na italskou pláž, autorem scény, které dominuje bílá barva, je David Marek. Se scénou ladí kostýmy Hany Fischerové s převážně černobílými motivy, které sem tam doplní nějaké barevné šatečky dívky Héry. Autorem hudebního doprovodu je Milan Potoček.

Shakespeare by se nestyděl

Inscenace Mnoho povyku pro nic režisérky Hany Burešové je titulem bezesporu originálním, svým parodickým a ironizujícím pojetím může působit lehce kontroverzně. I tak ale hra zpracovává nadčasovou myšlenku a jako všechny Shakespearovy komedie má milé rozuzlení, takže konečné vyznění je sympatické a přívětivé. I když může být divák po dlouhé první půli trochu zmatený, veškeré rozpaky je schopna spolehlivě rozpustit druhá polovina, která je nabitá vtípky i dějovými zvraty. Hereckým výkonům vévodí úžasná Helena Dvořáková. Mnoho povyku pro nic sice není prvoplánová řehtačka, ale inteligentní a i přes veškerou ironii jemný humor rozhodně neurazí a povznese.

Jana Sekerová, redaktorka portálu Pardubice podle vás
Fotografie: M. Špelda, Divadlo v Dlouhé, Praha


Změň Pardubice

Máte nápad, jak změnit Pardubice k lepšímu?
Potřebujete si vyjasnit otázky v řízení města?
Máte vzkaz pro zastupitele?

Napište nám!


© 2017, Pardubice podle vás – všechna práva vyhrazena

Nahoru ↑