Pardubice podle vás


Kráska a zvíře: Hrubínova pohádka nadchla pardubické diváky

14.červen 2016 18:30

Kráska a zvíře: Hrubínova pohádka nadchla pardubické diváky

Sezóna ve Východočeském divadle Pardubice dospěla s druhým červnovým víkendem ke svému vrcholu, když se na rondelu Kunětické hory uskutečnila poslední letošní premiéra. A pohádkový příběh zasazený do pohádkového prostředí zkrátka nemohl nevytvořit pohádkovou atmosféru, ve které se celý premiérový večer vznášel.

Nekonečně inspirující námět
Starofrancouzská pověst, dnes dobře známá jako příběh Krásky a zvířete, zpracovává klasicky nehynoucí téma lásky. Poctivý kupec má tři dcery, dvě marnivé a jednu nejmladší skromnou a upřímnou. Jen ona se obětuje za otce, který má životem zaplatit za to, že v zahradě starého panství utrhl růži. Kráska se tak vydává napospas zdejšímu pánovi, kterému však nesmí pohlédnout do tváře a ze kterého zná jen hlas.

Ústřední linie příběhu byla inspirací pro mnohá zpracování. Populární je zejména Disneyho animovaná filmová adaptace s názvem Kráska a zvíře, na jehož úspěch navázal stejnojmenný broadwayský muzikál s hudbou Alana Menkena. Juraj Herz vtiskl pohádce hororovou podobu svým snímkem Panna a netvor, který si vzal za předlohu divadelní hru Františka Hrubína.

Kuňka v hlavní roli
Právě Hrubínův text posloužil ke zpracování i tvůrcům pardubické inscenace. Že se jedná o kus vhodný k uvádění pod širým nebem, o tom svědčí i fakt, že Hrubínovu hru mohli jihočeští diváci vidět před lety z otáčivého hlediště v Českém Krumlově. V Pardubicích se díla ujal Petr Novotný, který uplatňuje především klasické postupy. V inscenování pohádky to však vůbec není na škodu, Novotný dokázal přesně skloubit důraz na krásu textu s vizuálním působením. V Krásce tak vynikají nejen živé sochy a jevištní kouzla, ale i vypjaté konverzační pasáže mezi Kráskou a Zvířetem, nechybí ani jazyková komika. Dramatické situace citlivě vyvažuje karikaturní humor, který je v souladu s pohádkovým pojetím.

Macková a Láska? Jako Zvíře a Kráska!
Režisérova dobrá ruka na obsazení se projevila i zde. Roli Zvířete ztvárnil Josef Láska, který prakticky celou svou postavu musí uhrát jen pomocí hlasu a pohybů. Pouze těmito prostředky se mu tak daří dokonale vystihnout vývoj Zvířete, ve kterém Kráska probouzí ztracené lidství. Láska za své krátké působení zde v Pardubicích už dokázal svou hereckou všestrannost, v roli Zvířete dává vyniknout svému hladkému zvučnému hlasu.

Hereckou partnerkou Láskovi byla Veronika Macková jako Kráska. Vizuální stránka role byla v jejím případě splněná na jedničku, Macková zkrátka nehraje Krásku omylem. Navíc pojala složitý text velmi civilně, v žádném okamžiku nesklouzává k patosu, ačkoli by k tomu její repliky mohly vybízet. Pasáže, kdy se na jevišti ocitá jen sama se Zvířetem, patří k nejsilnějším momentům představení. Láska s Mackovou spolu výborně komunikují, udržují mezi sebou potřebné napětí. I v monstrózním stínu hradu tak tyto scény působí dostatečně intimně a dynamicky zároveň.

Dobrým tahem je ztvárnění obrazu Zvířete v zrcadle Ladislavem Špinerem, na jevišti proti sobě tak zní dva výrazné hlasy a vytvářejí působivou dvojhru.

Jako Krásčiny marnivé sestry Gábinka a Málinka se představily Jana Ondrušková a Martina Sikorová. Jejich postavy jsou lehce komické a poměrně stylizované, což oběma herečkám vyhovuje. Kupce, otce tří dcer, ztvárnil Zdeněk Rumpík, jehož herecký projev se hodí na venkovní jeviště.

Samostatnými jednotkami, které na sebe jsou schopné strhnout pozornost a hned si připoutají publikum, jsou Martin Mejzlík a Milan Němec v rolích Filipána a Filipce. Jejich postavy jsou představené jako komické karikatury a odlehčují jinak vypjatý příběh. Na jevišti se vyskytují výhradně spolu, a že se ve svých rolích oba pánové vyžívají, o tom není pochyb.

Menší spíše komické role sluhy a služky ztvárnili Josef Pejchal a Petra Janečková, jako Měšťan a Měšťka se představili Radek Žák a Jindra Janoušková.

Scénu a kostýmy svěřil Novotný do rukou svému týmu Šolc – Žídek. Kostýmy Romana Šolce ničím nepřekvapí, na druhou stranu jeho popisný styl se k pohádkové tématice hodí. Scéna Iva Žídka ladí jak s Kunětickou horou, tak s celou inscenací. Důležitou složku představení tvoří i scénická hudba a písně z pera Michala Hrůzy, které se svou Kapelou Hrůzy nahrál a nazpíval. I to dotváří onu pohádkovost hry.

Obměkčí i největší skeptiky
Pardubické zpracování Hrubínovy adaptace Krásky a zvířete je jednoznačně velmi podařenou záležitostí bez kýče, patosu či sentimentality. Umělecký text, přesné herecké výkony a osobitá atmosféra Kunětické hory spolu tvoří jeden po všech stránkách ladící pohádkový celek, který na diváka dýchne svým kouzlem a snadno ho vtáhne dovnitř. Nejde nepřemýšlet nad tím, jaká asi bude Kráska v divadle. Doufejme, že si ponechá mnohé ze své magičnosti.

Jana Sekerová (externí odkaz) (nové okno), redaktorka portálu Pardubice podle vás
Fotografie: Východočeské divadlo/Jan Faukner


Hledáme nové stážisty

Rád/a píšeš nebo fotíš? Máš čas a chuť se věnovat tématům, která hýbou Pardubicemi?

Pokud jsi student/ka střední či vysoké školy nebo je ti do 26 let, rádi tě přivítáme do našeho týmu. Napiš nám na info@pardubicepodlevas.cz, kde se od nás dozvíš víc informací. V mailu stručně popiš svou motivaci a něco málo o sobě, přiložit můžeš také článek či fotografii na ukázku. Předchozí zkušenosti nejsou podmínkou.


© 2017, Pardubice podle vás – všechna práva vyhrazena

Nahoru ↑