Pardubice podle vás


Koktavý král přesídlil do Pardubic

28.duben 2014 18:48

Koktavý král přesídlil do Pardubic

Druhá dubnová, a zároveň předposlední premiéra letošní divadelní sezóny ve Východočeském divadle se opět týkala relativně nového, avšak již světoznámého titulu.

Oscarový film a královská rodina

Příběh, který vypráví inscenace Králova řeč, není zapotřebí nijak dlouze představovat, neboť díky stejnojmennému filmu většina z nás životní osudy koktavého prince Bertieho, později krále britského impéria Jiřího VI., zná. Málokdo ale ví, že film vznikl na motivy divadelní hry, která však měla světovou premiéru až po vydání onoho oscarového snímku.
Divadelní hra Králova řeč britského autora Davida Seidlera začala vznikat už v osmdesátých letech, ale dokončena mohla být až po smrti královny matky v roce 2002. Za jejího života totiž nesměly být publikovány poznámky králova logopeda Lionela Loguea, ze kterých musel Seidler při tvorbě inscenace vycházet. Dříve, než byl titul jevištně uveden, byl text hry přepracován do filmového scénáře, podle kterého vznikl úspěšný snímek roku 2010 s Colinem Firthem v roli koktavého krále, ověnčený čtyřmi Oscary. V roce 2012 pak měla světovou premiéru samotná divadelní hra. V České republice jevištní podobu Královy řeči poprvé zpracovalo Národní divadlo Brno v roce 2013, dále Divadlo pod Palmovkou, Divadlo F. X. Šaldy v Liberci a konečně Východočeské divadlo Pardubice.

Pomalý rozjezd a velké finále

Režie atraktivního titulu se ujal Petr Novotný, který odvedl bezesporu kvalitní práci, na jakou jsme zvyklí. Králova řeč tak odráží režisérovu charakteristickou pečlivost. Text hry jako takový se oproti filmovému scénáři více soustředí na politické pozadí nástupu prince Bertieho na anglický trůn, více vykresluje postavy a jejich pohnutky. Na rozdíl od filmu je zde zastoupen i typický suchý britský humor s několika opravdu vydařenými vtípky. I tak má Králova řeč poměrně kolísavé nejednotné tempo. Hra se ale dočká mohutné gradace s impozantím závěrečným monologem. Inscenace je konverzačního charakteru, takže stojí především na kontaktu mezi postavami a uvěřitelných výkonech představitelů hlavních rolí.

Obsazení jako sázka na jistotu

Režisér Novotný má vskutku dobrou ruku, co se obsazování týče. V roli koktavého prince Alberta se představil Martin Mejzlík, který po delší době dostal větší prostor. Mezlík je univerzální herec, kterému nejvíce sedí typy postav s určitým vnitřním rozporem (to můžeme pozorovat ve Jménu růže, nezapometulný je rozněž Mejzlíkův výkon v již odderniérovaném Richardu III.). Mejzlík ovládá naprosto civilní herectví bez křečovitosti a v jeho projevu je po celou dobu znát hořká sebelístost a zranitelnost. Ke konci král Jiří VI. překoná sám sebe v předválečném projevu k svému lidu. V celkovém kontextu politických i osobních překážek se jedná o velmi působivé finále.
Mejzlíkovým největším hereckým partnerem je Jiří Kalužný coby svérázný australský logoped Lionel Logue. Kalužný je přirozeně bezprostřední a jistý tak, jak má Logue být. Králův terapeut je odhodlaný zmírnit Bertieho řečové potíže a později se stává jeho přítelem. Kontakt mezi Mejzlíkem a Kalužným je nosný pilíř celé inscenace, interpretace je v obou případech bezchybná, neochvějná a opravdová. Logue a Bertie jsou po celou dobu ve středu zájmu a mají jednoznačně nejvíce prostoru. Jsou to právě výkony Mejzlíka a Kalužného, které dovedly premiérové publikum k dlouhotrvajícímu potlesku vestoje.
Z dalších rolí jmenujme Myrtle Logeovou Dáši Novotné, jejíž postava dostala ve hře mnohem více prostoru než ve filmu, Alexadra Postlera jako Winstona Churchilla, který epizodní roli notoricky známého předsedy vlády zvládl opravdu skvěle, a Pavla Novotného jako Albertova staršího bratra Davida, který dokáže zaujmout, pokud je dobře obsazen. Obsazení doplňují Petra Janečková, František Švihlík j. h., Jan Hyhlík, Petr Dohnal a Václav Dušek.
Scénu a kostýmy ke Králově řeči navrhl „Novotného tým“ Ivo Žídek a Roman Šolc. Scéna rozlišuje dvě prostředí, kde se hra odehrává, a to Buckinghamský palác v pozadí a Logueův byt na Harley Street v popředí. Kostýmy jsou uzpůsobeny době, kdy se děj inscenace odehrává.

To bylo hezké, že?

Divadelní hra Králova řeč líčí poutavý a dojemný příběh, na jehož konci se setkáváme s nalezením vlastní ceny a silou překonat překážky. Inscenace, jež stojí hlavně na výkonech představitelů dvou hlavních rolí, sice může chvílemi trochu uspávat, ale zato nabídne působivé a svým způsobem niterně velkolepé finále. A zvláště kvůli Mejzlíkovi a Kalužnému Králova řeč stojí za to.

Jana Sekerová, redaktorka portálu Pardubice podle vás
Fotografie: Josef Vostárek/Východočeské divadlo Pardubice 


Změň Pardubice

Máte nápad, jak změnit Pardubice k lepšímu?
Potřebujete si vyjasnit otázky v řízení města?
Máte vzkaz pro zastupitele?

Napište nám!


© 2017, Pardubice podle vás – všechna práva vyhrazena

Nahoru ↑