Pardubice podle vás


Hledá se pardubický primátor. Značka: spěchá

29.září 2014 17:58

Hledá se pardubický primátor. Značka: spěchá

Komentář Tomáše Černého k nadcházejícím volbám.

Tomáš Černý (*1990)

Vystudoval pardubické Gymnázium Dašická a v současné době dokončuje studium na Právnické fakultě Univerzity Karlovy. Působí jako asistent poslance a analytik. Kromě práva a politiky se pracovně zajímá také o energetiku a marketing.

Komentář

Veřejný prostor praská pod návalem reklamních poutačů, které nikoho nenechají na pochybách, že se blíží další svátek demokracie. Mezi všemi usměvavými obličeji slibující lepší obec vyniká jedna skupina kandidátů – potenciální primátoři. Jsou ve skvělé kondici, mají nejlepší vizáž, zdobí je nejúdernější sliby a hlavně jejich podobizny čekají na občany na každém kroku.

Lídr důležitější než strana?

Volební lídr zaštituje svým jménem celou kandidátku a měl by být též největším lákadlem pro voliče, ale pro pochopení jeho praktického významu stačí pohled na statistiku. O přízeň občanů krajského města se uchází celkem 17 volebních stran (oproti 13, respektive 11 „kompletním“, v roce 2010), mezi jejichž lídry nechybí dvě ženy (SPP a Nezávislí).
Průzkum agentury SANEP přisuzuje 9 subjektům reálnou šanci získat místo v zastupitelstvu (oproti 6 současným) a zároveň předpovídá, že vítězství bude možná ještě těsnější než v minulých volbách (2,1 %, 2 mandáty). Koalici i kvůli tomu neskládala vítězná ČSSD, ale lídryně v pořadí druhého Sdružení pro Pardubice Štěpánka Fraňková spolu s dalšími 3 subjekty (včetně ČSSD).
Například v sousedním Hradci Králové je primátorem lídr ve výsledcích voleb až 3. strany (Zdeněk Fink za HDK) vedoucí koalici 5 subjektů (bez vítězné ČSSD), kterou lze díky středopravému zaměření považovat za kompaktnější než širokou koalici pardubickou. Schopnost lídra realisticky se domluvit a pracovat v koalici tedy není pouhým plusem, ale nezbytnou nutností, pokud má strana cokoliv ovlivnit.

Patriotismus místo programu

Velké množství volebních stran a předpokládaná nízká volební účast (41,54 % v roce 2010) posilují význam hlasování každého voliče. Volební strany proto míří pro jistotu plošně na všechny občany – s cílem hlavně nikoho neodradit (vyjma KSČM). Výsledkem je všeobecná proklamace patriotismu, kterým se kandidáti zároveň snaží elegantně vyhnout spojení s celorepublikovou politikou (s výjimkou Úsvitu a ANO). Stín podezření v této optice padá na každého, kdo se v Pardubicích nenarodil, nebo dokonce nemá „dost pardubickou“ rodinu.
Pozici nerozlučného spojence verbálního patriotismu zastává spojení „naše Pardubice“. Kandidáti jednotlivých volebních stran tím svorně ukazují, že jsou stejně jako voliči pardubičtí občané a ne (údajně) od reality odtržení politici a úředníci. Slibují tedy, že nebudou rozhodovat o Pardubicích bez občanů města, ale budou citlivě řídit město ku prospěchu všech jeho „slušných občanů“.
Opačné sliby by byly očividně zcela absurdní, ale proč se nesvést na módní vlně antipolitiky? A je jedno, že někteří z lídrů stihli již vystřídat 3 a více volebních stran. Dnes tak máme na výběr kandidáty z „pardubického lidu“, kteří jsou všichni odborníci a profesionálové. Program těmto kandidátům jistí sliby něčeho zdarma (MHD, popelnice) či zrušení daní a poplatků (u nemovitostí, svozu odpadů), ale hlavně vyřešení dopravní situace a obligátní podpora sportu a kultury. Obdobné programy mohou znamenat příslib shody na řešení problémů, ale též úplnou absenci větších vizí.

Invaze bílých košil a rozhalenek

Pokud programy často působí skoro nerozeznatelně, tak to dvojnásob platí pro prezentaci jednotlivých stran. Na letácích a billboardech tak potkáváme kandidáty v obdobných pózách (neplatí pro Stranu zelených) a hlavně v rozhalenkách, jak kdyby pardubické šatníky neobsahovaly nic jiného. Jasná dominance bílé barvy (neplatí pro SPP) – s kterou slavil celorepublikový úspěch Nečas a později ANO – pouze podtrhuje nezajímavost a fádnost místních volebních kampaní. Jednotlivá obecná hesla tak nepůsobí zaměnitelně jen v případech, kdy obsahují název volební strany.
Výše zmíněné důvody podtrhují důležitost výběru vhodného lídra. Jednou z tradičních možností zůstává pravidelné čtení novinových článků a sledování lokálního zpravodajství, čímž se ovšem výběr zužuje na současné zastupitele a lídra hnutí ANO. Ovšem existují i méně časově náročná řešení, která umožní výběr ze všech lídrů.

Hodina času na miliardu korun

Užitečným pomocníkem pro rozhodování jsou sociální sítě. Především na Facebooku jsou aktivní všechny volební strany, ale také mnozí kandidáti. Ať už na stránkách či osobních profilech se lídři nejen vyjadřují k aktuálním problémům, ale často též aktivně diskutují. Místo obecných hesel snadno získáte jak odpovědi na konkrétní otázky, tak jejich názory na zásadní problémy (např. konflikt na Ukrajině, postoj k EU), které pro vás mohou znamenat (ne)volitelnost daného člověka.
Druhou možností je navštívení jednotlivých předvolebních akcí nebo ještě lépe předvolebních debat. U mnohých kandidátů stačí na diskvalifikaci pro funkci primátora pár vět, u jiných vás zase může odradit „buranský“ či přehnaně ideologický projev plný agrese nebo zjevně nesplnitelných slibů. Platí zde osvědčené pravidlo, že osobní zkušenost nic nepřekoná.
Pokud navíc obětujete výběru svého kandidáta za každou miliardu, o které budou v budoucnu rozhodovat, hodinu času, tak můžete po 7 až 8 hodinách vybrat člověka, který má také jiné kvality než jenom velký rozpočet kampaně a sebevědomí na pozici lídra.

Fotografie: Veronika  Müllerová


Změň Pardubice

Máte nápad, jak změnit Pardubice k lepšímu?
Potřebujete si vyjasnit otázky v řízení města?
Máte vzkaz pro zastupitele?

Napište nám!


© 2017, Pardubice podle vás – všechna práva vyhrazena

Nahoru ↑