Pardubice podle vás


Havel v ukrajinštině navštívil Pardubice

15.říjen 2016 19:27

Havel v ukrajinštině navštívil Pardubice

Herci Národního akademického divadla Ivana Franka v Kyjevě zavítali v úterý 11. října na prkna Východočeského divadla s Havlovou hrou Asanace.

Kyjevští herci nastudovali Asanaci pod vedením režiséra Břetislava Rychlíka (který mimochodem režíruje v pardubickém divadle Konec masopustu, jež je stále na programu). Premiéru měla přímo na domovské scéně souboru v Kyjevě 10. června v rámci Roku Václava Havla, jejž na Ukrajině připravuje České centrum v Kyjevě a který má připomenout nedožité osmdesátiny význačného českého dramatika a politika.

Divadlo z ukrajinského hlavního města se v říjnu vydalo na zájezd uvést hru, již Havel napsal v roce 1987. Po Nové scéně pražského Národního divadla a brněnském Divadle Husa na provázku přišlo na řadu třetí, poslední zastavení v českých zemích, a to právě ve Východočeském divadle v Pardubicích. Za což můžeme být jenom vděčni.

Ne zcela zaplněné divadlo (je škoda, že si hodně lidí nechalo ujít takovéto ozvláštnění programu VČD) nejdřív vyslechlo krátký proslov ředitele divadla Petra Dohnala i pozdravení režiséra Břetislava Rychlíka, který přidal pár informací o hře a jejím nastudování a také o smutné události, která postihla soubor národního ukrajinského divadla. Během zkoušení hry totiž zemřela herečka Oksana Batko-Nyščuková, která alternovala v Asanaci postavu Luisy. Herci se rozhodli věnovat všechna vystoupení právě jí. Oba také upozornili na titulkovací zařízení, které promítalo české titulky nad jeviště. Ukrajinští herci totiž hráli ve své mateřštině, a i když je ukrajinština bližší češtině než ruština, není pro českého diváka sdostatek srozumitelná, aby přihlížející postřehli jemné i hrubější nuance textu.

Scéna Martina Černého tvořila důstojný rámec pro kvalitní a uvěřitelné výkony ukrajinských herců. Celkovou atmosféru hry dobře pomáhala umocňovat hudba Matěje Kroupy, která poťouchle spojovala a rozbíjela notoricky známé hudební motivy a podtrhovala tak fakt, že Asanace je absurdní drama. Uměla však také podkreslovat dění na jevišti, nestrhujíc na sebe nikterak pozornost. Kaňkou na bezchybném listu hry byly občas zpožďující se titulky, které nestíhaly v pasážích, kde nabíraly dialogy na spádu. Pro diváka bylo též vcelku složité „ukoukat“ titulky a dění na jevišti, aby měl ze hry opravdu komplexní vjem. Ke sklonku hry už pak mohl být divák poněkud unaven, i díky tomu, že stopáž hry se blížila třem hodinám a Havlův text pochopitelně nepatří k těm banálním a lehce stravitelným.

Havel v ukrajinštině byl pro přišedší velmi zajímavou diváckou zkušeností. Uvedení této hry bylo pro pardubické divadlo prestižní událostí. Spojení herců z ukrajinského národního divadla a českého režiséra, autora hudby apod. se ukázalo jako funkční a povedené. Ukrajinci ukázali, že Havlův odkaz žije i za hranicemi naší kotliny. My Havlovi rozumíme/My rozumijemo Havla, vzkázali nám Ukrajinci, jejichž vlast neprožívá jednoduché časy, stejně jako neprožívalo Československo dvakrát šťastné období v době, kdy psal Havel svá absurdní dramata, Asanaci/Sanacju nevyjímaje.

Jaroslav Praisler (externí odkaz) (nové okno), redaktor portálu Pardubice podle vás
Fotografie: Východočeské divadlo/Michal Klíma


Změň Pardubice

Máte nápad, jak změnit Pardubice k lepšímu?
Potřebujete si vyjasnit otázky v řízení města?
Máte vzkaz pro zastupitele?

Napište nám!


© 2017, Pardubice podle vás – všechna práva vyhrazena

Nahoru ↑