Pardubice podle vás


Bílá nemoc ožila ve Východočeském divadle v pravou chvíli

01.prosinec 2016 20:21

Bílá nemoc ožila ve Východočeském divadle v pravou chvíli

Východočeské divadlo uvádí od dubna tohoto roku známé antiutopické drama Karla Čapka Bílá nemoc. V hlavní roli pacifistického lékaře doktora Galéna se blýskl navrátilec z Brna Milan Němec.

Východočeské divadlo minulou sezónu uvedlo premiéry hned několika klasických českých kusů. Vedle Topolova Konce masopustu a Hrubínova pohádkového příběhu Kráska a zvíře je to Bílá nemoc od Karla Čapka. Hra měla premiéru na konci dubna.

Jedná se o jedno z nejznámějších Čapkových dramat s protiválečným poselstvím. Jádrem příběhu je šířící se epidemie takzvané bílé nemoci, na kterou není lék. Obyčejný lékař Galén objeví na chorobu lék, který hodlá poskytnout pouze chudým a lidem, kteří budou ochotni budovat světový mír. Přestože se pardubická inscenace zpočátku odehrává v komediálním duchu, později, když se rozjede koloběh antiutopických absurdit, smrti a bezmoci, divákům ustrnou úsměvy na tvářích.

Divadlo pokračuje v trendu hostujících režisérů - po Břetislavu Rychlíkovi, který režíroval hru Konec masopustu, se režie se ujal mladý, ale zkušený režisér Mikoláš Tyc. Ten již režíroval ve velkém počtu divadel, jako Divadlo Na Fidlovačce či Divadlo Petra Bezruče.

 V hlavní roli se objevil z Městského divadla Brno navrátivší se Milan Němec. Ten byl jako naivní prostý doktor Galén s antimilitaristickými postoji, který objevil zázračný lék, naprosto přesný.  Vynikající výkon předvedl také Martin Mejzlík, kterému se podařilo vystihnout fašistické rysy maršála. Z vedlejších postav bych vyzdvihl Jiřího Kalužného jako otce, který tradičně odvedl velmi dobrý výkon. Naopak herecký projev Tomáše Lněničky představujícího dvorního radu Sigelia, profesora z Lilienthalovy kliniky, byl poněkud monotematický a teatrální.

Myšlenka postupně rozpadající se scény je velkým kladem představení. Symbolizuje krom úpadku města a civilizace i rozpadající se tělo vinou bílé nemoci. Kostýmy byly povětšinou pojaty dobře, až na pár výjimek. Naprosto jako z jiného světa působil zevnějšek postavy barona Krüga. Z kostýmu také nebylo absolutně patrné, do jaké historické epochy je hra zasazena. Jeden vypadal jako z dob (před)válečných, druhý současně až postmoderně.

Hra má pro svůj geniálně napsaný text nadčasový přesah. V dnešních dnech narůstající xenofobie a politické nejistoty některé pasáže či repliky přesně vystihují současné rozpoložení společnosti. Další repríza je naplánována na 12. prosince.

Psáno z představení 24. 11. 2016

Vilém Kubáč, externí redaktor portálu Pardubice podle vás
Fotografie: Jan Faukner/Východočeské divadlo


Změň Pardubice

Máte nápad, jak změnit Pardubice k lepšímu?
Potřebujete si vyjasnit otázky v řízení města?
Máte vzkaz pro zastupitele?

Napište nám!


© 2017, Pardubice podle vás – všechna práva vyhrazena

Nahoru ↑